Kalibaru - Reisverslag uit Kentandak, Indonesië van Frank & Ria - WaarBenJij.nu Kalibaru - Reisverslag uit Kentandak, Indonesië van Frank & Ria - WaarBenJij.nu

Kalibaru

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Frank & Ria

04 Juni 2013 | Indonesië, Kentandak

We kunnen weer internetten!! en starten waren we waren gebleven, onderweg naar Kalibaru. 7.30 uur vertrek per bus. Onderweg zien we een grote groep mensen zitten voor een huisje waar een witte vlag hangt, een teken dat hier iemand is overleden. Binnen 24.00 uur moet de overledene worden begraven in witte doeken. Cremeren doen ze niet bij moslims. Alle bezoekers nemen wat mee om te eten. Koffiestop in Tamarinde en verder gaan we weer.We zien een grote papierfabriek, nog volop in gebruik, die ooit door de Nederlander Rozenboom is opgezet. Nog steeds is een machine van toen in gebruik. In een stilstaand water en erg bruin van kleur doen vrouwen de was en staan zich zelf te wassen. Even verderop staan ze een truck te wassen!!het is niet te geloven. Vanaf 1835 tot 1870 is er onder leiding van Nederlanders een kanaal gegraven van 45 km.lang ter irrigatie van de rietsuiker plantages. Je ziet onmiddellijk de Nederlandse precisie, een mooi strak kanaal met stenen beklede oevers. Helaas duurt het niet lang of de boel is dichtgeslibd want op sommige plekken is er nog een kleine opening, jammer. Tabak wordt hier ook gekweekt en ligt te drogen in grote open schuren van bamboe.Er wordt veel gerookt in dit land,ook tabak vermengt met kreteks(kruidnagels). Indonesië heeft 235 miljoen inwoners waarvan 18 miljoen mensen niet kunnen lezen en schrijven, hier ligt nog een schone taak voor onze Laurentien. Om 17.00 uur komen we aan in Kalibaru en we overnachten hier in lodges die midden in de jungle liggen.Even wennen voor mij, tjiettaks, kakkerlakken, leguanen, dikke spinnen, vleermuizen en zelfs kalongs ( vliegende honden)!! en we horen een aap. Frank vind het geweldig en waant zich terug in de tijd dat hij in dit land woonde, vooral als hij op de veranda zit en de tropische regen losbarst!! nou dan gaat het ook echt los hoor.Eerst maar zwemmen douchen en eten, ik wou dat ik een boerka bij me had, kon ik daar in kruipen vannacht. Frank inspecteert de hele kamer op ongedierte koffers dicht schoenen in plastic zak en hoe is het mogelijk,ik val als een blok in slaap.De volgende ochtend gaan we om 9.00 uur lopend op pad naar de overdekte markt,de markten zijn 7 dagen per week open van 5 tot 17.00 uur.De kippen liggen met doorgesneden keel alvast voor te 'garen' en de vliegen zorgen voor de saus, onze keuringsdienst van Waren kan hier wel aan de slag en heeft voor jaren werk. Ingewanden kun je hier ook kopen maar van welk beest?? Kruiden, groente en fruit liggen er in overvloed.Dan in de bus naar de plantages waar we eerst worden verwelkomd met een bloem door kinderen van een weeshuis.Vrolijke blije kinderen die hier goed worden verzorgd en de oudste 3 gaan zelfs al naar de universiteit.Op de plantages groeit koffie, cacao, vanillesuiker, peper, kaneel,kardemom rubber, kokos, rijst wat niet allemaal. Prachtige natuur en bloemen, geweldig mooi om door te zien en te ruiken!!!! Een man klimt de kokosboom in om palmsuikerolie te oogsten, 5 liter per 4 uur en dat 2 keer per dag bij 40 bomen is 80 bomen per dag, als een aap zo snel doet hij dat. De bomen zijn zo'n 20 meter hoog,een sportschool heb je hier niet nodig.Na de plantage bezoek drinken we koffie uit de plantage, hoe vers wil je het hebben,heerlijk. Zelfgebakken zoete pannenkoekje, bananen cake en een zoete oliebol erbij wat een verwennerij. De kinderen gaan nog voor ons dansen,en wij dansen met hun mee, als afsluiting van een heel leuk bezoek. Terug bij onze lodges gaan we lunchen in het restaurant en alvast afscheid nemen met 3 enveloppen met inhoud voor onze chauffeur,bijrijder en onze Aris. Ze hebben prima werk geleverd! Voor de middag hebben we geen programma dus op naar het zwembad maar helaas, het weer is hier ook van slag want na een uur begint het weer te stort regenen.Op de veranda beetje lezen,eten vroeg op bed want morgen moeten we om 6 uur weer in de bus zitten, op naar Bali en dan hebben we vakantie haha.Frank valt gelijk in slaap maar ik zie overal beesten terwijl hier toch echt geen druppel wijn te bekennen was dus van slapen komt niet veel.
Om 6 uur weer spic&span in de bus en om 10.30uur rijden we op Balinees grondgebied na een bootreis van een uur, de slechtste boot van Wagenborgen is bij deze vergeleken een droomboot. Ook op Bali geen zon wel lichte motregen, het is hier een uur later dan op Java. B is veilig A is lang L is leven I is mooi,begrip van Bali. Nog een keertje samen lunchen,groepsfoto en om 15.00 uur gaan we als groep uit elkaar.We hebben het fijn gehad met elkaar maar het is ook prima dat we nu ons eigen weg kunnen gaan. Op naar ons hotel. Tot morgen lieve groet van ons.

• 07 Juni 2013 - 17:30

Piet:

En nu heerlijk aan het zwembad op Bali. Wat een mooie reis! Wij herinneren ons de overdekte markt ook nog met al die dooie kippen. Vooral de geur. Gelukkig hebben we de foto's nog.
    Heeft Susan ook eeb goede vlucht gehad? Wat zal het gezellig zijn. Geniet nog lekker! X

• 07 Juni 2013 - 18:15

Tineke:

Leuk jullie verhalen, ik ben al benieuwd naar de foto's. Geniet verder op Bali met z'n drieën van strand, zee, warmte, geuren, leuke winkels, opdringerige verkopertjes en al wat meer. Doei.