Jogjakarta-Batu-Kalibaru - Reisverslag uit Kentandak, Indonesië van Frank & Ria - WaarBenJij.nu Jogjakarta-Batu-Kalibaru - Reisverslag uit Kentandak, Indonesië van Frank & Ria - WaarBenJij.nu

Jogjakarta-Batu-Kalibaru

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Frank & Ria

03 Juni 2013 | Indonesië, Kentandak

Om 7.15 uur rijden we in 2 busjes vanaf het hotel naar het station, onze bus met bagage is al onderweg naar Batu. We stappen in de trein en rijden per eerste klas dwars door Centraal-Java naar Oost Java. Prachtige natuur met rietsuiker-rijst en teak plantages,het is comfortabel rijden zo en je ziet veel van het land. In Jombang stappen we uit en staat onze bus klaar, we gaan eerst lunchen en rijden dan door naar Batu,bloemenstad. Hier komen veel mensen uit Soerabaja voor vakanties en weekenden maar Anneke Bgronloh niet gescoord. Het hotel is zeker een ster minder dan onze vorige hotel maar slaap krijgen we toch niet veel hier. Het eten is klasse hier, er staat een grote, kale dikke kok ala de Bijker in de keuken die met veel liefde aan het koken is . Om 22.00 uur liggen we plat want om 00.45 worden we al weer gewekt voor onze trip naar het Tenggergebergte. Na de koffie vertrekken we met 12 personen in 2 busjes richting de vulkaan Bromo. Halverwege de reis stappen we over in Jeeps want de weg is erg smal met haarspeldbochten, op de terugweg zien we pas dat we over de bergkam zijn gereden!! De gidsen hebben wel humor,op de vraag hoeveel bochten we hebben gehad en wij antwoorden 85 zegt hij: maar 2 , de linker en de rechter. De weg is pikdonker en onderweg zien we in een dorp dat de markt al volop in bedrijf is 2 uur s'nachts. Om 4.30 uur staan we met nog 100 anderen op het plateau te wachten op de zonsopgang en met uitzicht op de rokende vulkaan Bromo. De hoogte is 2600 km en het is 6 gr. gelukkig geen mist dus we worden beloond voor al deze moeite met een prachtige zonsopgang en uitzicht op de vulkaan. Na het ontbijtje van het hotel te hebben gegeten gaan we in de Jeeps naar de vulkaan. Deze vulkaan is nog steeds actief,in 2011 zijn er nog 2 toeristen uit Singapore verongelukt doordat ze een brok steen op hun hoofd kregen.De weg is zeer hobbelig en we vliegen alle kanten op maar we komen veilig aan en gaan lopend over de vlakte richting vulkaan. Om de krater te bereiken moet je 280 treden beklimmen en dat ga ik maar even niet doen, Frank wel en die heeft de foto's als bewijs. Terug in de Jeeps en later busjes komen we weer aan bij onze eigen bus, wat een luxe!!! Om 12.00 uur zijn we terug in het hotel, douchen en lunchen, daarna op strandbedje aan het zwembad en zwemmen,om 16.00 uur weer regen helaas. Met de groep gegeten, gezongen en gedanst, een groot feest, dat wordt afkicken over 2 dagen. Morgen om 7.30 uur vertrekken we naar het dorpje Kalibaru. Ons hotel ligt vlakbij specerijen -plantage,rubber- cacao en koffie plantages. Dit hotel is zeer eenvoudig, geen airco, geen internet dus we gaan zelf maar aan de slag voor een bonte avond. Dit is het laatste verslag van onze rondreis en we hebben het in een woord geweldig gehad, prachtig land, hele vriendelijke mensen die je overal mee willen helpen, een gouden gids ,onze Aris,en dan de leuke groep,dat is gewoon geluk hebben. De temperaturen waren zo rond de 30 graden maar elke middag hadden we tropische buien. Mijn haar heeft nog nooit zoveel gekruld, daar was niks mee te beginnen helaas. We hopen dat jullie hebben genoten van deze verslagen en tot gauw allemaal. Liefs van ons. Foto's plaatsen was helaas niet mogelijk zeer trage internet overal dus die komen er thuis wel bij.

• 03 Juni 2013 - 19:13

Piet:

Wat gaat het in rap tempo! Heerlijk dat jullie zo genieten.
    We verheugen ons om de verhalen in levende lijve bij een lekker etentje bij ons aan te horen.
    X René en Piet

• 03 Juni 2013 - 21:28

Hans & Ineke:

Is het nu alweer voorbij?! Geniet nog maar even: wij hebben genoten van jullie verslagen. Wat een tocht naar de vulkaan, de zonsopgang zal wel schitterend geweest zijn. Tot ziens!